Lombok en Gili eilanden - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu Lombok en Gili eilanden - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu

Lombok en Gili eilanden

Door: Fons en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Fons en Mieke

09 Juli 2024 | Indonesië, Lombok

De dansvoorstelling was geweldig. Zeker 150 dansers stonden in een grote kring, af en toe gingen ze zitten en maakten ze ritmische geluiden. Het verhaal ging over Sita, een vrouw die door een list gevangen werd genomen, maar zij weigert zich over te geven aan haar ontvoerder. Zodra zij één van haar vrienden ziet, geeft ze een boodschap door aan haar broer, waarna ze even later wordt bevrijd. Aan het einde van de voorstelling wordt er een vuur gemaakt op het podium met allemaal dansers eromheen. De groep dansers om het vuur werd steeds kleiner en uiteindelijk was er één man die door het vuur ging lopen met blote voeten. 2 mannen met schoenen veegden het vuur steeds weer bij elkaar zodat het opnieuw vlammen gaf waarna die enen man er opnieuw doorheen liep. En dat net zolang totdat van het vuur niets meer over was. De voeten van die ene man zagen na afloop er behoorlijk zwart geblakerd uit. En uiteraard was er daarna de mogelijkheid om geld te doneren voor de prestaties en om op de foto te gaan met de danseressen. De gehele voorstelling duurde anderhalf uur. Het was een goede keus van ons om deze voorstelling te gaan kijken wan we hebben genoten ondanks de taalbarrière.

Na de voorstelling gingen we snel naar het café van Herman voor de Formule 1 race. Deze keer hebben we genoten van bitterballen en vlammetjes tijden de race. Het was een enerverende race waarbij Max als tweede eindigde na Hamilton en voor Norris en Piastri.

De volgende morgen vertrekken we om 10:00 met de bus naar de haven. Het was bij de haven een chaos van vetrekkende en aankomende mensen. Onze reisleider heeft geregeld dat we met de snelboot mogen varen. Deze boot doet er anderhalf uur over, de langzame boot maar liefst 5 uur. Maar nog belangrijker is dat de snelle boot aankomt in Senggigi en dat is ook de plaats waar ons laatste hotel staat. Met de langzame boot waren we dus langer onderweg geweest en ook op Lombok hadden we nog een heel eind met de bus moeten reizen. Nu waren we om half 5 in ons hotel aangekomen en dat was anders heel veel later geweest. Toppie geregeld door onze reisleider en heel erg bedankt dat Djoser hiervoor toestemming heeft gegeven, want de kosten zullen vast wel hoger hebben gelegen dan de langzame boot. En er is ons niets extra in rekening gebracht.

Ons hotel ligt aan een hele drukke weg en het is te gevaarlijk om te voet een restaurant te gaan zoeken via deze weg. Eventueel kunnen we wel via het strand een restaurant gaan zoeken, maar wij kiezen ervoor om gebruik te maken van het restaurant aan het zwembad. Dit restaurant heeft een simpele kaart met een aantal smakelijke gerechten. Prima dus en ze hebben zelfs een redelijke witte wijn.

De volgende ochtend staan we om 9 uur klaar om te gaan snorkelen. Hiervoor gaan we naar de Gili eilanden. Hier hebben we op 3 verschillenden plekken gesnorkeld. Je waant je af en toe echt in een zeeaquarium met al die gekleurde vissen. Ook hebben we prachtige zee schildpadden zien zwemmen (zie filmpje), heel bijzonder.

Rond 4 uur zijn we weer terug in ons hotel. Nog even rusten en daarna eten en dan maken we ons op voor een Indonesisch feestje waar we niet voor uitgenodigd zijn. Maar vanaf ons balkon zitten we wel op de eerste rij om alles te aanschouwen. En of we het nu leuk vinden of niet, we ontkomen niet aan de discobeats van de band. Het is leuk om te zien hoe de Indonesische jeugd helemaal losgaat na een aantal flessen drank. Ook de vrouwen dansen er vrolijk op los en wat opvalt, is dat ze door de jongens met veel respect worden behandeld. Maar wat ook opvalt is dat de moslim vrouwen stijf op hun stoel blijven zitten en dat ziet er toch heel vreemd uit.

• 09 Juli 2024 - 17:54

Ben:

Fraai, die schildpad. Fijne laatste vakantiedagen.

• 09 Juli 2024 - 18:32

Lucy:

Mooi filmpje. Bizar verschil tussen de ene Indonesische vrouw en de andere. Maar islam is daar wel een belangrijke godsdienst. Nu nog even genieten.

• 09 Juli 2024 - 20:13

Hilda:

Nog even heel erg genieten dus. Ook deze plek klinkt niet verkeerd.

• 09 Juli 2024 - 21:05

Hennie:

Hi Mieke en Fons,

Wat een prachtige reis maken jullie zeg. Vanuit Zaandam geniet ik van jullie reisverhalen en belevenissen. En die zijn niet gering, wat een diversiteit aan activiteiten. Door jullie verhalen reis ik weer even terug in de tijd. Jullie reis is straks ten einde maar je zult nog heel lang nagenieten van alle belevenissen weet ik uit ervaring. Super leuk om jullie verslagen te lezen en herinneringen op te halen. Voor nu, geniet van de de laatste dagen en voor straks een goede terugreis. Groetjes, Hennie P.

• 11 Juli 2024 - 18:00

Marijke:

Mooi die schildpad, groot. Zo'n dansvoorstelling is wel bijzonder. Nog fijne dagen en een voorspoedige terugreis,groet