Zonsopgang en lovina Beach - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu Zonsopgang en lovina Beach - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu

Zonsopgang en lovina Beach

Door: Fons en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Fons en Mieke

04 Juli 2024 | Indonesië, Bromo

De wekker ging om 2 uur. Omdat het koud kon zijn ons aankleden met diverse laagjes en twee paar sokken. Met vier jeeps vetrokken we om 2:30 richting de post voor de zonsopgang. Na 40 minuten in de jeep (erg ruikend naar de benzine dampen) arriveerden we en het was ons al snel duidelijk dat we niet de enige waren. Bij aankomst stonden er allemaal verkopers die je dekens wilden verhuren of een matje.

Dat leek wat overbodig, maar de meesten van onze groep kozen er toch voor. En toen was het wachten, wachten en wachten. Rond de klok van 5:20 kwamen er wat zonnestralen op het vizier. Beperkt want er waren veel wolken.

Iedereen ging staan, mobieltjes omhoog houden voor een mooie foto en zie dan als klein mens, maar mooie foto's te maken. Na een kwartier was het wel gedaan en liepen we terug naar ons jeeps.

En toen werd pas echt duidelijk hoeveel jeeps ingezet waren en op hoeveel plekken tribunes waren ingericht om de zonsopgang te bekijken. Duizend jeeps? Ja, het is een commercieel en er zijn heel veel indo's die hier hun brood mee verdienen. Het duurde uiteindelijk 1,5 uur voordat we weer bij ons hotel terug waren.

Daarna gingen we snel ontbijten en onze spullen verzamelen voor de bus. Er wachtte ons een zeer lange bustocht.

We haalden de boot naar Bali om 17:00. Gelukkig ging onze bus ook mee op de boot en dat betekende dat we in ieder geval niet met onze koffers hoefden te sjouwen, erg fijn dus. De bootreis duurde een uur en daarna moesten we nog 2 uur met de bus rijden. Tel daar dan nog 1 uur tijdsverschil bij op en dan kom je dus om 21:00 bij het hotel aan en dan moeten we dus nog eten.

Maar er ging iets fout. Er was geen boeking bekend bij het hotel waar we stonden. En toen bleek dat er op de website een ander hotel stond dan in de app. En ook dat 2e hotel was niet goed. Na contact met Nederland gingen we naar een 3e hotel en daar werden we dus wel verwacht. Inmiddels was het echter bijna 22:00 en we moesten nog steeds eten.

Maar hier blijkt de flexibiliteit van de Indonesiërs. Toen wij bij het restaurant aankwamen stonden er wel 10 medewerkers op ons te wachten. Razendsnel werden onze bestellingen opgenomen en ook heel snel geserveerd.

Terwijl wij nog aan het eten waren namen zij al afscheid van 8 van de helpers, die waren dus snel opgetrommeld om ons van eten te voorzien.

• 04 Juli 2024 - 18:26

Gert-Jan:

Dat is nog eens flexibele klantgerichtheid; daar zouden ze in NL nog wat van kunnen leren! Maar die onduidelijkheid met de hotels was wel balen…

Geniet van dat heerlijke Bali!

• 04 Juli 2024 - 20:00

Lucy:

[e-1f912]

• 04 Juli 2024 - 20:36

Ben:

En nu genieten van verblijf op Bali. Geen regen meer?

• 04 Juli 2024 - 21:17

Marijke:

Gelukkig dat zij flexibel zijn, met een lege maag naar bed is ook niets. Prettige voortzetting