Palmolie, kokosnoten, rubber en gula djawa - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu Palmolie, kokosnoten, rubber en gula djawa - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu

Palmolie, kokosnoten, rubber en gula djawa

Door: Fons en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Fons en Mieke

17 Juni 2024 | Indonesië, Sumatra

Gisteren hadden we wat problemen met het plaatsen van ons verslag, maar na een aantal pogingen is het toch gelukt. Helaas was onze verblijfplaats op Nederland blijven staan,

Maar uiteraard zijn we daar niet meer, via Jakarta zijn we naar Medan in Sumatra Indonesië gevlogen en daar hebben we ook overnacht.

Vanochtend gingen we om 09:00 op pad op weg naar Bohorok, nog steeds west-sumatra.

Onderweg zijn we uitgestapt bij een palmolie plantage en hebben we wat uitleg gekregen over de verwerking hiervan. Hierna door naar het hotel waar we rond lunchtijd aankwamen. Mooi op tijd voor een prima lunch.

hebben we ons om 15:30 verzameld voor een ritje met de tuk-tuk door de omgeving. We trokken nogal wat bekijks met 15 van die brommertjes achter elkaar. Veel enthousiaste kinderen die zwaaiden of een high five of box wilden. Heel erg leuk.

De tocht met de tuk-tuk bracht ons langs een palmolie plantage (alweer), een rijstveld, rubberplantage waar we gezien hebben hoe een rubberboom gemolken wordt en een palmsuikerplantage waar ze Gula Djawa van maken of een suikerdrankje.

Vooral het rijstveld was een mooi verhaal. Rijst heeft een cyclus van 3 maanden. Eerst gaan de vrouwen de plantjes planten en de eerste maand moet het heel nat gehouden worden. Daarna mag het droger worden en groeien de halmen totdat het geoogst kan worden. Dit gebeurd machinaal. De 3e maand moet de grond rusten en wordt geschoond aan het einde van de 3e maand. Hierna start de cyclus opnieuw. Wat het heel bijzonder maakt is dat de grond en de rijst van de overheid is. De bewoners die in de nabijheid wonen hebben allemaal een aantal hectares toegewezen gekregen. De oogst is voldoende om van te eten en het restant mogen we verkopen. Hierdoor zijn deze bewoners in ieder geval voorzien een een redelijk bestaan. We hebben al behoorlijk wat armoede gezien tijdens onze eerste volledige dag rijden door het binnenland.

Na afloop zijn we nog getrakteerd op een verse kokosnoot, heerlijk verfrissend.

En daarna terug naar ons hotel en genieten van weer een heerlijke maaltijd.

Morgenochtend mogen we al om 06:30 aanschuiven voor het ontbijt en om 07:30 gaan we ons verzamelen voor een jungletocht. We hopen morgen orang-oetangs te zien en andere wilde dieren, alhoewel sommige wilde dieren niet zo hoeven zoals de tijger en de beer. Nou ja, misschien w

• 17 Juni 2024 - 16:48

Lucy :

Lijkt me geweldig, zo'n jungletocht. Wij hebben ooit een safari in Zuid-Afrika gedaan om de big five te spotten. Is super. Fototoestel in de aanslag houden en veel plezier.

• 17 Juni 2024 - 17:30

Marijke:

Mooi om te zien hoe de rijst verbouwd wordt. Tuktuk lijkt me eng die gaan overal tussendoor en langs. Zo'n jungle tocht lijkt me wel wat, alle dieren in het echt te zien. Wel spannend als ze dichtbij zijn. Levert mooie plaatjes op als het lukt, dus fototoestel in de aanslag.

• 17 Juni 2024 - 18:14

Silvia :

Kokosmelk. Mijn vader vertelde mij dat je dat niet mocht drinken omdat dat malaria muggen zou aantrekken. Je hebt er nu natuurlijk pilletjes voor maar misschien kunnen jullie informeren of dat waar is.

• 17 Juni 2024 - 18:35

Kim:

Veel plezier in de jungle morgen en tot nu toe klinkt het erg leuk allemaal.

• 17 Juni 2024 - 18:48

Margo Weesie:

Heel bijzonder land. Wij hebben dat op de fiets gedaan,al heel kang geleden,maar heeft een diepe indruk a hier gelaten. Veel plezier.