Orang-oetans - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu Orang-oetans - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu

Orang-oetans

Door: Fons en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Fons en Mieke

19 Juni 2024 | Indonesië, Sumatra

Vandaag begon om 7:30 de tocht naar en door de jungle. Richting de toegang van het National Park moest eerst over een hele wiebelige brug gelopen worden. Het voelt als dronken zijn. Het heeft de afgelopen dagen geregend en dat is goed te merken. Tijdens het naar boven en naar benedenlopen over de boomstronkpaden was het soms erg glad. En menigeen moest dan ook even geholpen worden om niet onderuit te glijden. Net als bij een safari geven de gidsen elkaar seintjes op het moment dat ze iets gespot hebben. En na een uurtje hadden we onze eerste aap te pakken. Hoog in de boom, maar prima. De groep splitste zich na een 1,5 uur in twee delen. Er was een groep die terug ging en een groep die graag nog door wilde lopen. Fons zat uiteraard bij de doorlopers. Na een half uurtje werden twee aapjes gespot, vermoedelijk Gibons. Vervolgens werd er fruit voor ons schoon gemaakt om te eten. Verse ananas, meloen en bananen. Vooral de ananas was heerlijk endaar waar je normaal het hart van de ananas weggehaald omdat die te hard is, kon je het hart nu opeten. Het was heerlijk. We kwamen weer een andere apensoort tegen. Die kwamen waarschijnlijk op de geur van het fruit af en naderde ons tot pakweg 1 meter afstand. Het was in het bos benauwd en we besloten langzaam terug we terug naar het hotel te gaan. Onderweg bleek dat het vroege tijdstip erg goed gepland was, want het werd steeds warmer en de toeloop drukker.

De middag vrij rustig aan gedaan en om 18:30 richting een restaurant waar ook een dansshow opgevoerd zou worden. Het was een buffet met prima eten en toen dat op was, gingen kinderen een dansvoorstelling geven. Het was meer Popachtige muziek. Misschien eenbeetje Indo K3. De kinderen waren wel erg jong.Maar ze hadden er plezier in. Wanneer je goed keek dan zag je dat een van de danseresjes aan beide handen de geen vingers meer had. Goed dat ze toch mee deed alsof er niets aan de hand was. Daarna wilde ze dat de reizigers ook gingen mee dansen. Dat is iets wat niet in onze comfortzone ligt.

Vandaag vroeg naar bed, de bus vertrekt morgen om 7:30u en dan moet het ontbijt achter de kiezen zitten en de koffer weer ingepakt zijn.

Morgen wordt het 11 uur reizen, dus waarschijnlijk niets te melden.

• 19 Juni 2024 - 08:08

Lucy :

Ooooooh ja die ananas kan ik me ook herinneren. Komt zo vers van de plantage. Je eet je hele leven nooit meer zulke lekkere ananas.

Leuk dat jullie aapjes gespot hebben. Daar was het toch om te doen.

• 19 Juni 2024 - 12:25

Marijke:

Eng hoor zo'n glibber brug. En gelukkig niet voor niets leuk aapjes zo dichtbij te zien. Fruit smaakt lekkerder bij zulk warm weer. Sterkte met de lange reis, maar waarschijnlijk toch wat te zien

• 19 Juni 2024 - 17:31

Hilda:

Maar aapjes betekent ook: hou je spullen goed vast, ze zijn gek op tasjes en op wat je dan ook aan eten hij je hebt.

• 19 Juni 2024 - 18:36

Gerda:

Leuk om jullie op deze manier weer te kunnen volgen. Veel plezier nog!