Samosir - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu Samosir - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu

Samosir

Door: Fons en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Fons en Mieke

20 Juni 2024 | Indonesië, Samosir

Gisteren hebben we ene lange reisdag gehad en daar valt ook achteraf niet veel over te vermelden.

Vanochtend werden wij om 08:30 met de boot opgehaald voor een dagexcursie.

De eerste stop was bij het dorp Ambarita, een typisch Batak-dorp.

De Batak is een volk met hele eigen gewoontes en aparte huizen. Het huis heeft een puntig dak en het heeft 3 verdiepingen. Onderin leven de dieren en de gevangenen, op de eerste verdieping leeft het gezin waar ruimte is voor maximaal 25 familieleden. De ruimte bovenin wordt gebruikt voor muziek en feesten.

Op het plein staan 300 jaar oude stenen zetels. Hier worden misdadigers berecht door de koning en andere hooggeplaatsten. Voor een klein vergrijp zoals diefstal moet de misdadiger het dubbele aan de koning betalen, dus voor 1 buffel moeten er 2 buffels betaald worden aan de koning en uiteraard wordt de gestolen buffel teruggegeven aan de eigenaar. Bij een moord volgt een zwaardere straf, de doodstraf..

We hebben ook de graftombe van Laga Siallagan mogen bewonderen. Deze graftombe heeft 3 verdiepingen. In de onderste laag worden de grafkisten van de koninklijke familie gelegd. Zodra de onderste laag vol is worden de kisten opgemaakt en de boten worden in kleinere kisten gelegd en deze worden op de 2e verdieping geplaatst. De 1e verdieping kan hierna weer opnieuw gevuld worden. De bovenste verdieping is bestemd voor de grafkisten van de koning en koningin. De volgende generatie mag een eigen graftombe gaan bouwen.

Hierna gaan we met de boot naar een volgend dorp Sigapiton. Hier hebben we een basisschool bezocht. Leerlingen van 5 tot 12 zitten op deze school. Er waren geen kinderen op school omdat de oudste kinderen examen hadden gedaan. De kinderen liepen met ons mee naar de school. Daar aangekomen hebben de kinderen voor ons gedanst. Erg leuk. Op de terugweg hadden we tijd om wat winkeltjes te bezoeken en eventueel wat souvenirs te kopen ( niet gedaan).. Het dorp was een beetje in rouw, een 73-jarige inwoners was 5 uur voor onze aankomst overleden en lag opgebaard in zijn huisje.

Terug op de boot zijn we naar een waterval gevaren. Ondertussen had de vrouw van onze gids een heerlijke lunch klaargemaakt, we hebben zitten smullen. Na de lunch konden we nog bij de waterval zwemmen. Het eiland Samosir ligt in het Tobameer. Dit is een kratermeer van 450 meter diep en is ooit ontstaan uit een vulkaanuitbarsting. Het meer zit vol met vis en wij vroegen ons als af hoe die vis in het meer terecht is gekomen. En vandaag zagen we allerlei visjes springen die met de waterval meegekomen waren. We hebben dus ons antwoord gekregen.

Gisteravond hadden wij in een restaurant gegeten wat ons heel goed was bevallen en dus gingen we er vanavond weer naartoe. Heel erg lekker waren de gegrilde vis met een heerlijke laklaag en ook heel lekker en bijzonder was de gegrilde kreeft. Dit waren kleine kreeften die iets groter waren dan een gamba en we kregen dus 10 kreeften per persoon. En net als de dag ervoor hebben we zitten smullen.

We krijgen nu weer 2 lange reisdagen, dus hou er rekening mee dat we mogelijk niets te vertellen hebben en dat we 1 of 2 dagen overslaan.

• 20 Juni 2024 - 17:27

Lucy:

Heerlijk om het weer even opnieuw te ervaren.

• 20 Juni 2024 - 17:39

Marijke:

Fijn om van alles te zien en heerlijk dat het eten goed en lekker is dat is heel belangrijk. Goede voortzetting

• 20 Juni 2024 - 20:04

Ben:

Maar even ons 1979 reisverslag erbij gehaald. Veel kwam bekend voor, maar plaatsnamen herkende ik niet. Maar ze staan er inderdaad allemaal in. Ik kan me de waterval nog goed herinneren. Ik weet niet of die nog enorm hoog is. En het Toba meer was toen ook erg mooi. Goed transport naar volgende bestemming.