2 reisdagen - Reisverslag uit Bukittingi, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu 2 reisdagen - Reisverslag uit Bukittingi, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu

2 reisdagen

Door: Fons en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Fons en Mieke

22 Juni 2024 | Indonesië, Bukittingi

Even een kort verslag over de twee reisdagen die we achter de rug hebben. We zitten nu in Bukittinggi waar we 2 nachten zullen blijven.

Gisteren zijn we om 07:00 vertrokken van Samosir met de boot naar het vasteland en daar stond onze bus al op ons te wachten om ons naar Padang Sidempan te brengen. Een tocht van 200 km, maar met de kwaliteit van wegen in Sumatra kost dat de hele dag. We kwamen tegen zessen aan in ons hotel. Gelukkig mogen we af en toe de bus uit voor koffie, lunch of om iets leuks te bekijken. In dit geval mochten we in het plaatsje Balige de bus uit om een lokale markt te bekijken. En deze markten zijn altijd een lust voor het oog, je komt ogen en tijd tekort. Er is zoveel te zien en ook zulke mooie kleuren van fruit, kruiden, bloemen en groentes. Maar het zijn vooral de vreemde dingen die de aandacht trekken, zoals vlees zo in de open lucht met vliegen en al en bijvoorbeeld varkenskoppen. Ook heel bijzonder was het stalletje met allemaal manden met verschillende soorten gedroogde vis.

Vanochtend zijn we om half 8 vertrokken naar Bukittinggi. Deze keer hebben we maar liefst 288 km af te leggen. Ook hier maken we een tussenstop voor een lunch, maar eerst ontmoeten wij onze plaatselijke gids Hassan. Hij nodigt ons uit voor een wandeling naar zijn vaders huis. En onderweg daar naartoe liet hij ons wat kruiden zien, zoals de kaneelboom, gemberwortel, citroengras/sereh en jackfruit. In het huis vertelt hij over de historie van zijn familie en over het schoolsysteem. Kinderen gaan naar de lagere school ca 10 kilometer verderop en daarna volgt 6 jaar voorgezet onderwijs. Dit wordt betaald door de overheid. Willen ze verder studeren dan moeten ze naar de grote stad en zijn ze ca 12000 euro per jaar kwijt. Dat is dus alleen weggelegd voor de hele rijken. Hierna worden we naar het restaurant gebracht voor de lunch, deze is geweldig lekker en uitgebreid.

We stappen weer in de bus en de volgende tussenstop is Bonjol. Op dit punt passeren we de evenaar, we gaan van het noordelijk halfrond naar het zuidelijk halfrond. Dit is aangegeven met ene lijn op de weg wat weer leuke foto's oplevert. Deze plaats is tevens bekend als geboorteplaats van de Tuanko Imam Bonjollso. Deze man wordt gezien als de nationale held in de strijd tegen de Nederlandse heerschappij en staat dan ook afgebeeld op het biljet van 5000 rupiah.

Hierna stappen we weer in de bus voor het laatste stuk van de reis. We komen om plm 19:00 aan in ons hotel.

• 22 Juni 2024 - 18:50

Lucy:

Dat zijn heftige reisdagen. Maar er is onderweg ook wel veel te zien. Hebben jullie nog pennen en schriftjes van thuis meegenomen, om uit te delen?

• 22 Juni 2024 - 18:57

Marijke:

Wat een drukke lange reisdag. Wel onderweg veel te zien, begrijp ik