449 treden en opnieuw lange reisdagen - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu 449 treden en opnieuw lange reisdagen - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu

449 treden en opnieuw lange reisdagen

Door: Fons en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Fons en Mieke

27 Juni 2024 | Indonesië, Pangandaran

Een aantal van onze lezers zijn jaren geleden ook in dit gebied geweest. Zoals wij het kunnen bekijken is er op verkeersgebied wel iets gewijzigd. De auto heeft een enorme opmars gemaakt en daar is het wegennet niet op gemaakt. Een weg even breder maken lijkt op vele plaatsen onmogelijk waardoor er de hele dag files staan. Zoals eerder aangegeven heeft men het niet zo op voetgangers. Fatsoenlijke stoepen zijn we nog amper tegengekomen en slechts één keer een stoplicht voor voetgangers. En dan nog... brommers negeren deze stoplichten. Over steken is dus inschatten, hand omhoogsteken en gaan. En dan maar hopen dat ze stoppen.

Het zal jullie wel opgevallen zijn dat we een dag overgeslagen hebben.

We hebben weer twee lange reisdagen achter de rug.

Gisteren gingen we om half 8 rijden naar Bandung.

We hadden een tussenstop in Bogor, deze plaats heette vroeger Buitenzorg.

Hier zijn prachtige tuinen te bewonderen en werd vroeger ook wel als vakantie oord voor de Nederlanders gezien.

Er is zelfs een Nederlandse begraafplaats en uiteraard prachtige bloemen, bomen en struiken.

Na 2 uur rondwandelen (het eerste uur met een gids) door de gigantische tuin stapten we weer in de bus.

We hebben hierna niet veel meer gestopt, lunch en plaspauze. Het was erg druk op de weg waardoor het niet op schoot. File naar file en daardoor kwamen we pas na 7 uur in ons hotel. Helaas was het restaurant al dicht en was er ook geen roomservice mogelijk. Dat was wel even een domper, want we waren erg moe allemaal. Als alternatief hebben we als groep pizza's laten bezorgen en dat was natuurlijk ook heel gezellig.

Vanochtend ging om 6 uur alweer de wekker en vertrokken we om half 8 richting Pangandaran.

We maakte een tussenstop gemaakt in Kampung Naga. Daar gaf een plaatselijke gids ons een rondleiding door een kleine dorpsgemeenschap. Heel bijzonder, veel zorg voor elkaar, zelfvoorzienend en alles zonder elektra. Om er te komen moesten we wel een trap af met 449 treden en die moesten uiteraard op de terugweg ook weer om hoog genomen. Maar de moeite waard

En hier hebben we ook een lunch gegeten. De soep was naar Nederlandse maatstaven wel erg gekruid cq heel heet.

Hierna zijn we weer verder gereden en maakte nog een tussen waar we terecht kwamen bij het slot van een kindermusical. Die was op zich niet voor ons bedoeld. Speciaal voor ons werd nog een toegift gegeven.

Rond 18:00 kwamen we aan in ons nieuwe hotel in Pangandaran.

Dit hotel ligt aan de Indische Oceaan en voor het diner hebben we genoten van allerlei verse visgerechten.

• 27 Juni 2024 - 17:40

Lucy:

Ja dat reizen hakt er in. Kon Mieke die wandeling in Bogor volhouden? Lekker he al die verschillende gerechten.

• 27 Juni 2024 - 17:42

Lucy:

Hebben jullie de Doerian al geroken en gegeten?

• 27 Juni 2024 - 21:17

Marijke:

Vermoeiend, dat jullie dat gered hebben zo'n lange en pittige wandeling, vooral de trap weer naar boven,pfff. Wel bijzonder en het eten is zo te lezen lekker.

• 27 Juni 2024 - 23:36

Hilda:

O ja de doerian..... maar wel lekker. Wat reizen jullie veel! Lijkt me best vermoeiend. Ik wil overigens graag een keertje mee eten, oke niet de soep maar verder [e-1f924]