Green Canyon en Jungle - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu Green Canyon en Jungle - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu

Green Canyon en Jungle

Door: Fons en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Fons en Mieke

28 Juni 2024 | Indonesië, Pangandaran

Antwoord op de vragen: Uiteraard hebben we ook de diverse fruitsoorten gegeten. Het lekkerste vinden we toch nog de ananas

Vandaag stonden er twee dingen op het programma. De tocht door het jungle en de boottocht door de Green Canyon.

Met een kleine groep werd een tochtje van 2,5 uur gemaakt door de jungle. Een aparte ervaring want de jungletocht start ca 200 meter vanaf ons hotel. Dit gebied is destijds getroffen door de tsunami en de gids vertelde ons dat hij dit zelf had meegemaakt. Hij had hard gerend en was uit nood maar een kokosboom ingeklommen tot ca 7 meter hoogte. Het water reikte uiteindelijk tot 6 meter hoogte in drie fases. Na 20 minuten kon hij zich weer laten zakken. Er lagen wel wat bomen om, maar de schade viel hem erg mee. Met behulp van inzamelingsacties is veel herbouwd, zoals ons hotel.

Daar waar we eerst heel veel moeite hadden moeten doen om aapjes te zien stonden ze nu met een hele groep op amper een meter afstand van ons. Duidelijk was dat de hiërachie zichtbaar was bij deze groep. Zes keer kwamen we een varaan tegen. Mooie en grote vlinders bleven helaas niet stil zitten voor een plaatje. Springende visjes (in en uit water) waren ook bijzonder. We liepen door een grot met de bekende stalagmieten en stalagtieten en daar hingen vleermuizen aan het plafond. Aan het eind passeerden we nog wat Japanse bunkers. Een leuke tocht.

Na een douche en wat eten stonden we klaar voor de tocht naar de Green Canyon, maar helaas bleek deze niet door te gaan. Het water stond te laag om boten te laten varen. Het leverde bij ons verbazing op, want dat had deze gids gisteren ook kunnen weten. De gids bood ons nog een alternatief aan, maar daar bedankte iedereen voor. Dus zomaar een vrije middag en dat is ook wel eens lekker.

Voor het diner hebben we ingetekend voor een vis-BBQ op het strand. Altijd goed, maar we hebben niet veel van de zee gezien omdat het al heel vroeg donker is hier.

• 28 Juni 2024 - 16:32

Lucy:

Plaatsen jullie ook foto's bij de verslagen? Ik zie soms een foto boven het verslag, maar kan verder niets zien.

En kennelijk heb je de doerian nog niet gehad. Die geur vergeet je echt niet meer, zo smerig. Maar de smaak is goed.

• 28 Juni 2024 - 16:51

Silvia :

Toch een mooie jungletocht zo te lezen en geinig die vleermuizen!

Veel plezier nog en eet smakelijk!

• 28 Juni 2024 - 17:19

Marijke:

Leuk de dieren te zien. Jammer van de boottocht, daar had de gids van op de hoogte moeten zijn, maar wel fijn om even tijd te hebben om uit te rusten.

• 28 Juni 2024 - 17:20

Marijke:

Lijkt mij niets hoor die vleermuizen boven je hoofd, ik weet dat ze blijven hangen maar toch