Borobudur en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu Borobudur en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu

Borobudur en Prambanan

Door: Fons en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Fons en Mieke

30 Juni 2024 | Indonesië, Jogjakarta

Antwoorden

De Doerian vrucht is voor ons geen onbekende vrucht. We weten dus hoe hij smaakt en ruikt, maar hier hebben we hem alleen gezien dat de orang-oetangs de vrucht aten in de boom.Het schijnt ook niet meer de tijd voor de doerian te zijn. Desondanks blijft de ananas onze favoriet, om zo te eten of als juice om te drinken.

We mogen max 150 foto’s plaatsen op ons dagboek. In het begin maakten we bij iedere reis een nieuw dagboek aan. Vanaf 2010 doen we dat niet meer. En vanaf dat moment moeten we het dus doen met 150 foto’s. Je kunt tegen kosten meer foto’s plaatsen. Een foto plaatsen is dit soms ook een foto verwijderen uit een eerder dagboek. Interessant voor mensen die het dagboek omzetten tot fotoboek.

Voor ons was de aanzet van de dagboeken vooral onze beide moeders te informeren. En gaandeweg gaven meer mensen aan ons graag te volgen en ontdekten we het voordeel van het dagboek voor ons latere fotoboek. Op het moment van schrijven weet je nog de kleinere details, later ben je die kwijt.

Dat is dus reden 1 dat we niet altijd foto’s plaatsen. Daarnaast moet gezegd dat het ook wat extra werk is. De foto’s moet of van je fototoestel of van je telefoon overgezet naar de laptop. De extensie van de telefoonfoto’s blijkt niet gepakt door onze oude laptop die we mee hebben, dus die vallen af. Dus blijven alleen de foto’s op de camera over en deze zijn te groot voor in het verslag en moeten dus eerst verkleind worden.

Het kost allemaal tijd en dan zullen we het nog maar niet hebben over de internetverbinding.

Vandaag hadden we een tempeldag, een forse. We doen het meteen goed.

Om 07:30 vertrokken we richting de Borobudur. We waren om 09:15 daar aanwezig. Eerst hebben we van een gids uitleg gekregen tijdens een wandeling door de tuin. Voor de tempel zelf hadden we een tijdslot van 10:00-11:00, het scheelt enorm dat je met een beperkt aantal mensen daar rondloopt. Zo kan je toch nog wel hele mooie foto’s maken waar geen toeristen op staan. We hadden stralend weer met af en toe een wolk. En het blijft een hele bijzondere tempel en bijzonder om daar rond te mogen lopen.

Na de lunch zijn we doorgereden naar de Prambanantempels. Hier hadden we geen tijdslot en daardoor was het af en toe wel heel erg druk. Maar de tempels zijn wel erg mooi en imposant.

We hebben genoten van deze dag.

• 30 Juni 2024 - 18:55

Ron Hagenstein:

Een fijne reis Fons en partner.

• 30 Juni 2024 - 20:15

Lucy:

Ik snap dat je ananas het lekkerst vindt. Duidelijke uitleg over de foto's. En idd de borobudur is prachtig evenals de prambanan. Mooie dag dus.