Afscheid van het noorden - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu Afscheid van het noorden - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu

Afscheid van het noorden

Blijf op de hoogte en volg Fons en Mieke

22 Januari 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Vandaag is het St. Michael's Day, dag drie van het Timkatfestival. Het is een soort afterparty. Veel mensen lopen nog in het wit, maar het is allemaal duidelijk wat minder. Ons verblijf in Bahir Dar is korter dan normaal omdat we vanwege het festival langer in Gondar zijn gebleven. In de ochtend maken we een ritje met de bus van ruim 1,5 uur voor een wandeling naar een waterval. Het water valt vanaf een ongeveer 45 meter hoge rots naar beneden. De locals noemen deze waterval Tis Abay (rook van de Nijl) of Tis Isat ( rokend water). De wandeling is niet onaardig en de waterval niet spectaculair. Ook hier weer vooral kleine kinderen die je iets willen verkopen. Ze zijn hier best (te) gedreven in. Bij de waterval staan ook twee hutjes waar koffie geschonken wordt. Dus wordt een koffiepauze ingelast. We proberen de klandizie een beetje te verdelen tussen beide koffietentjes.

We lopen en varen weer terug en stappen de bus weer in op weg naar een lunchplek. Na de lunch start de trip naar Debre Markos. Deze plaats is niet interessant, maar is een noodzakelijke stop omdat de rit naar onze volgende plaats te lang is om in een dag te doen. Opnieuw komen we feestende groepen tegen. Die groepen bestaan meestal uit jongeren tussen de pakweg 14 en 25 jaar ( ruwe schatting want leeftijden schatten in dit soort landen is erg moeilijk). Ze zwaaien met stokken, zingen, klappen en vragen om geld. De uitstraling van hen is niet altijd echt vriendelijk. Onderweg bezoeken we ook nog even de veemarkt. Het is terrein met allerlei verschillende dieren die kennelijk te koop zijn. Echt handelen zien we vandaag niet. Waarschijnlijk heeft de meeste handel de afgelopen dagen al plaats gebonden. Want menig schaap heeft Timkat niet overleeft.

We gebruiken de lunch en vervolgen onze weg richting Debre Markos waar we tegen zessen aan komen. Omdat de keuken niet echt goed aangeschreven staat bestellen we op advies van de reisleider de Ethiopische pannenkoek. Deze pannenkoek of injera smaakt op zich niet slecht maar op gegeven moment heb je er toch genoeg van terwijl je niet het idee hebt dat je uit gegeten bent. We gaan weer redelijk op tijd naar bed want morgen staat een lange reis op het programma.

Vandaag voor de verandering weer eens om 5.30 op. Het hotel had beloofd dat stipt om zes uur het volledig ontbijt zou klaar staan. De keuken was hierover wel geïnformeerd, maar de dames van de bediening helaas niet. Na wat aandringen kwam alles toch weer goed.
WiFi leek niet aanwezig, maar bij het ontbijt ontdekte we dat we via de buren toch een signaal konden oppikken.

De rit van vandaag gaat naar Addis Abeba en is 300 kilometer lang. Dat lijkt dus ogenschijnlijk geen lange rit. Echter de wegen zijn niet best en we moeten ook nog door de bergen. Veel wegen zijn bedekt met een asfaltlaag, maar het asfalt is vaak gesmolten geweest waardoor er toch kuilen en gaten in het wegdek komen. Dat we nu een paar reisdagen achter elkaar maken komt vooral door het festival. Hiervoor is de normale route aardig omgegooid. Alles heeft zijn prijs. Tijdens de rit komen we een personenauto en drie vrachtauto' s tegen die van de weg geraakt zijn en op hun zij liggen. Een van deze wagens is zelfs geladen met brandbare stof, waarschijnlijk benzine. Met wat korte stops voor koffie en lunch komen we tegen vijf uur aan in ons hotel in Addis.
Hiermee is ook een einde gekomen aan onze reis door het noorden van Ethiopie. Vanaf morgen gaan we het zuiden verkennen. We laten de bus ook in Addis achter. Vanaf nu reizen we in 4w drive auto's. Hoe het in het zuiden met WiFi gaat? We zullen zien.

We besluiten stad niet meer in te gaan. Even rusten, douchen en eten in het hotel

O, ja in ons vorig verslag spraken we misschien wat oneerbiedig over het badhuis van koning Fasiladas in Gondar door dit te duiden als zwembad. Wat grootte betreft van dit bad is dat toch echt de beste omschrijving.

• 22 Januari 2015 - 11:30

Lucy:

We hadden wel een voorstelling van het "zwembad" hoor. De omschrijving was duidelijk. Dus jullie gaan nu meer de natuur in. Ben benieuwd hoe dat is. En ja je zal aardig wat hobbelen. Veel plezier. Hier alles rustig.

• 24 Januari 2015 - 14:44

Arie Zuidervliet:

Hoi Fons en Mieke,
    Zoals altijd weer mooie beschrijvingen, dank daarvoor.
    Lees deze met genoegen, veel plezier

• 28 Januari 2015 - 16:55

Marijke:

jullie mogen wel een rustvakantie na boeken en na deze rit een massage,
    wat zullen jullie doorelkaar geschud zijn.