Konso - Reisverslag uit Konso, Ethiopië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu Konso - Reisverslag uit Konso, Ethiopië van Fons en Mieke - WaarBenJij.nu

Konso

Blijf op de hoogte en volg Fons en Mieke

31 Januari 2015 | Ethiopië, Konso

Eindelijk weer even WiFi tijdens lunch op weg naar Yilga Alem.

We verlaten Konso en gaan op weg naar Turmi. We rijden een kleine 5 uur en zien uitgestrekte landschappen die op ons een hele droge indruk maken. Onderweg weer veel kuddes met koeien en geiten op weg naar waterdrink plaatsen. We gaan nu 2 dagen kamperen. Het is een mooie plek aan de rivier. Helaas is de rivier, met een breedte van pakweg 8 meter compleet droog gevallen. Het wachten is op het regenseizoen dat medio maart begint. De tentjes staan al klaar dus hoeven we alleen onze spullen er in te leggen. Toiletten en koud water douches zijn wel aanwezig, maar vies en niet afsluitbaar. Gewoon niet aan denken, knop omzetten.
Onder de mangobomen is het goed toeven al blijft de temperatuur hoog.
De koks bereiden een heerlijke maaltijd voor ons. Ook in de avond blijft het erg warm. 'S Nachts horen we de vleermuizen rond de tent vliegen en om half vijf maken we nog mee dat een ruzie tussen wat rivaliserende apen wordt beslecht.

Vanochtend gaat de wekker weer om zes uur. We hebben vandaag een druk programma.
Het ontbijt bestaat uit koude pannenkoeken en een bak koffie.
We rijden in ca 1,5 uur tot 28 km van de grens met Kenia. Omdat we zo dicht bij de grens zijn wil men onze paspoorten controleren. De controle is zo lek als een mandje maar ok. We nemen vervolgens een bootje om de Omorivier over te steken. Een aantal jonge locals gooit hun kleren in de boot en zwemmen al vast naar de overkant. Hier ligt een Omorate dorp waar de Dasanech bevolking woont. Dasanech betekent ' mensen van de Delta'. De Dasanech woont in bolvormig rieten hutjes. Danasech zijn beruchte vechters en niet bevreesd om bij andere stammen vee te stelen. Vroeger vocht men met speren tegenwoordig met Kalasjnikoves. Het zijn nomaden maar de laatste jaren hebben zij steeds meer de neiging op een vaste plek te blijven. Niet onlogisch want met toeristische bezoekjes hebben zij een aardige bron van inkomsten.
Zowel mannen als vrouwen worden besneden. Wat er bij de vrouwen exact wordt weggehaald is ons niet duidelijk geworden. Mannen trouwen doorgaans meerdere vrouwen. Je hebt daarvoor gewoon wat geld voor wat extra koeien nodig. De mannen zorgen voor de koeien en de vrouwen doen verder alle andere dingen. Er waren dan ook geen mannen in het dorp aanwezig. Waar hun inkomsten verder uit bestaan is vrij onduidelijk.
Wanneer ze ons zien aankomen gaan ze onmiddellijk in een pose houding staan. Ze zeggen foto-birr of houden hun hand op. Maw hoeveel ga jij mij voor een foto geven.
Er wordt dan ook besloten even te onderhandelen over de prijs voor het maken van foto's voor de hele groep. Dit lijkt heel erg democratisch te gaan. Uiteindelijk mag de hele groep onbeperkt foto's maken voor 40 euro. Toch een stevig prijs voor Ehtiopische begrippen. Zelfs bij het lesgeven op het schooltje wordt rekening gehouden met de tijden dat zij toeristen verwachten.
We maken een paar foto's maar hebben er ook al snel genoeg van. Met de boot varen we terug, drinken een bakje koffie en rijden terug naar de kampeerplaats

Via de tam tam hebben we gehoord dat er vandaag bij de hamar stam een Whipping en stierenloop Ceremonie gehouden wordt, ook wel een bulljump genoemd.
Ze vragen hier belachelijk wel veel geld voor (18 euro) maar het is zo uniek dat we er toch heen willen gaan. Het geld zou volgens traditie moeten gaan naar de familie van de stierenloper en de mannen die de zwepen hanteren.
Rond de klok van twee rijden we via allerlei hobbelige zand- en stenenwegen en rivierbeddingen naar de plaats waar de ceremonie zou moeten plaatsvinden. Een groepje vrouwen die grote bellen om hun enkels hebben hangen zingt, danst en stampt. Ze hebben duidelijk al wat alcohol naar binnen gewerkt. Voor deze dag hebben zij hun kapsel Gosha ( dikke bos van gelijke, korte, dunne vlechtjes met een pony op het voorhoofd) ingesmeerd met een okermengsel. Hier en en daar zie je het er bij de dames nog afdruipen. Bij de meeste vrouwen zie je littekens op hun rug van vorige whippings. Het is ons onduidelijk wanneer er wat gaat gebeuren. Ons reisleider maakt al weer snel contact met wat leden van de stam, maar ook hij krijgt geen informatie los. We slaan daarom alles rustige van een afstandje gade.
Na 1,5 uur lijkt er iets te beuren. Een van de meisje, we schatten haar leeftijd op een jaar of 13 daagt een jongen uit en die jongen moet haar dan met een tak van een meter of twee slaan. Op deze manier laat zij aan iedereen zien dat zij een sterke vrouw is. De jongen daarentegen kan eigenlijk niet weigeren haar te slaan omdat hij dan niet als een echte vent gezien wordt. Het is niet zo'n fijn schouwspel. Je ziet de zweepslagen op de rug van het meisje en het bloed komt er nu ook uit. Een zweepslag is gelukt indien de punt van tak gespleten is. Is de punt gespleten dan moet er een nieuwe tak worden gepakt. Hetzelfde meisje blijft de jongen uitdagen. Volgens traditie is het meisje familie van de jongen die straks over de stieren gaat lopen. Hoe meer slagen zijn familie voor hem incasseert hoe groter zijn status en uitstraling wordt. Daarmee komt hij uiteraard wel weer in het krijt te staan bij zijn familie. Na een slag of 10 zie je het meisje wankelen. Ze heeft de neiging flauw te vallen, maar opnieuw daagt ze de jongen uit. De jongens geven nu aan dat het genoeg is sturen het meisje weg. Het meisje wordt door haar moeder opgevangen. Vocht komt uit haar ogen en neus. Mochten we er nog aan twijfelen dat is ons nu wel duidelijk dat dit pijn gedaan heeft. Zover wij begrepen hebben worden de wonden ingesmeerd met zout om infectie te voorkomen.

Vervolgens wordt het weer onduidelijk. Komt er nog meer? Wanneer komen de stieren?
We blijven maar een beetje bij het "dorpsplein" hangen en zoeken in plek in de schaduw. Want het is verschrikkelijk heet. De hamar vrouwen zitten onder de bomen op matten van geitenvellen. Een grote pan staat op het vuur. Het blijkt om soort bier te gaan. De kalebassen worden regelmatig gevuld en gaan vervolgens van mond tot mond. Van tijd tot tijd komt onder luid toeteren weer een groepje vrouwen een dansje opvoeren. Ons water begint nu ook op te raken. Het vervolg blijft onduidelijk en er zijn al wat reizigers die naar de camping terug willen. Volgens info zouden de oudere dames bepalen wanneer er over de stieren gelopen gaat worden.
Het is al tegen half zes wanneer er stieren komen. Maar vreemd genoeg krijgen wij het signaal dat het stierenlopen een eind verderop zal plaats vinden. Het begint nu te schemeren.
We sjokken weer naar een andere plek. We staan in een grote kring op het moment dat de stieren dan toch komen. Ze hoeven nu alleen nog even op een lijn gezet worden. Geen makkelijke klus. De stieren worden bij hun horens en bek vastgepakt, maar na een minuut of 20 zie we dan toch ineens een jonge jongen zonder kleren over de stieren lopen. Zijn hoofd is tot halverwege de schedel kaal geschoren en het haar dat dan nog rest is uitgeplozen.Bij de laatste Stier springt hij eraf, draait zich om en springt opnieuw op de rug van de Stier om weer over alle ruggen van de opgestelde stieren te lopen. Hij doet dit een aantal keer en soms valt hij er even af omdat de stieren dan weer van hun plaats geraakt zijn. En na een keer of 4 heen en weer gelopen te zijn is het ineens afgelopen.
We nemen aan dat hij zijn familie niet ten schande heeft gemaakt. Volgens traditie gaat hij nu elders wonen tot zijn familie een goede vrouw voor hem gevonden heeft. Dat kan soms weken duren. Tot die tijd mag hij alleen melk, honing en vlees eten.
Via dezelfde weg keren we terug naar onze camping waar de kok de maaltijd alweer klaar heeft staan.

Noot
De overheid wil deze ceremonie eigenlijk verbieden, maar dat lukt niet. Wel is afgesproken dat de dames bij Whipping voortaan hun borsten en buik bedekken.
Na het zien hiervan kun je afvragen of je met je bezoek niet alleen maar helpt met in stand houden hiervan. Zoals eerder gezegd vangt men hier een aardig geldbedrag mee. We hebben even geteld en er waren ca 100 toeristen aanwezig. De inkomsten voor deze dag dus 100 x 18 euro. Voor Ethiopië heel veel geld. Naar verluid hebben de aanwezige Amerikanen een beduidend hogere prijs betaald. Maar goed daarvoor kregen zijn parasols, stoeltjes en drankjes.

  • 31 Januari 2015 - 11:28

    Ben:

    Bedankt voor dit heel speciale inkijkje in de gewoontes/rites van een Ethiopische stam.

    Gr-Ben

  • 31 Januari 2015 - 14:58

    Lucy:

    getverderrie. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is waar je wieg heeft gestaan. Ze konden me wat. Ik bleef vrijgezel. Niks uitdagen! Maar we worden wel steeds wijzer over de samenleving daar. Fijn dat jullie dat zo uitgebreid beschrijven.

  • 01 Februari 2015 - 13:32

    Mary:

    Man, man wat een fantastische reis en wat maken jullie allemaal mee heel spannend en soms
    akelig om er bij te zijn, maar goed dat hoort er nu eenmaal bij.
    Hou het vol en geniet er van.
    groetjes van ons.

  • 03 Februari 2015 - 21:00

    Silvia:

    Nou, hopenlijk hebben jullie nog wel van de mooie kampeerplek kunnen genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fons en Mieke

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 52389

Voorgaande reizen:

15 Juni 2024 - 12 Juli 2024

Indonesië

25 Maart 2023 - 15 April 2023

Japan

09 Januari 2015 - 06 Februari 2015

Ethiopië

20 Oktober 2012 - 18 November 2012

Peru, Bolivia en Chili

03 December 2011 - 19 December 2011

Vietnam

18 December 2010 - 27 December 2010

Jordanië

17 Juli 2010 - 06 Augustus 2010

Ghana, Togo & Benin

17 Juli 2009 - 04 Augustus 2009

China

13 Juli 2008 - 03 Augustus 2008

Costa Rica

13 Juli 2007 - 04 Augustus 2007

Alaska

06 Augustus 2006 - 03 September 2006

Thailand, laos & Cambodja

12 Juli 2005 - 07 Augustus 2005

Tanzania & Zanzibar

Landen bezocht: